donderdag 11 april 2013

11 april: een tweede goeie dag!

Vanmorgen kwam mijn nieuwe kuisvrouw, dus ik moest me een beetje haasten... het is als ontbijt dus 'maar' 30g crunchy van Delhaize geworden (3p) met een 0% natuur yoghurt (1p). Ik moet eerlijk zijn dat ik rapper honger had dan als ik bv. een eitje eet. Om 10 uur dus een banaan gegeten (0p) en een Auchan- WW- plattekaas met rode vruchten voor (1p)

Als middageten heb ik met mijn dochter samen een 'uitsmijter' gemaakt: voor mij een WW-croque monsieur (50 g Synergiebrood) (3p) met één puntje WW smeerkaas (1p) en een schelletje magere gekookte ham (1p), daarop heb ik een spiegeleitje gelegd (gebakken op bakvel) (2p) en daarbij een grote hoop sla...
En als dessert een overheerlijk stuk ananas.

Ik ben er in geslaagd om de namiddag te overbruggen zonder snoepen... En dan een tas zelfgemaakte tomatensoep (0p) en ik heb 'lichte Gentse Waterzooi' gemaakt, naar een recept van Let's get fit, dat programma op VTM, met Dina Tersago.
Ik moet eerlijk zijn dat ik het recept wel nog wat 'verweightwatcherd' heb, want voor een 'light' versie vond ik het soms toch wel wat te straf...

Ik heb hier het recept gekopieerd van VTM, en hier en daar wat aangepast. De ingrediënten zijn per persoon... (7,5p)
  • 150 gr aardappelen (3p)
  • 0,5 ei (1p)
  • 250 ml light groentenbouillon
  • 130 gr kipfilet (3p)
  • 1 EL light room (5% vet) (0,5p)
  • peper en zout
  • 1 th lepel peterselie
  • 100 gr prei
  • 50 gr knolselder
  • 100 gr wortelen

    1. Was de groenten goed en snij ze in heel fijne reepjes.
    2. Schil de aardappelen en snij ze in grote stukken.
    3. Breng water aan de kook. Los het blokje vetarme groentebouillon op in het water.
    4. Snij de kip in blokjes en voeg toe aan de groentebouillon. Laat de kip 15 minuten garen in de groentebouillon op een laag vuurtje.
    5. Kook de aardappelen 20 minuten gaar in licht gezouten water.
    6. Stoof de reepjes wortel, prei en selder op een laag vuurtje in een EL water. Roer regelmatig zodat de groenten niet aanbakken.
    7. Haal de kippenblokjes uit de bouillon en voeg ze toe aan de groenten.
    8. Giet de groentebouillon bij de kip en de groenten.
    9. Schenk de helft van de light room bij de stoofpot. De rest van de room is voor later
    10. Laat de waterzooi nog 10 minuten sudderen op een laag vuurtje.
    11. Kruid naar smaak met peper en zout.
    12. Splits de eidooier van het eiwit. Het eiwit heb je niet nodig. Klop het eigeel op met de rest van de light room.
    13. Haal de waterzooi van het vuur en voeg het mengsel toe.
    14. Serveer met gekookte aardappelen. 
    15. Serveertip Werk af met fijngehakte peterselie.

    Het oorspronkelijke recept is met puree, werd er gestoofd in vetstof (maar dat doe ik niet meer) en  bevatte meer aardappelen en minder kip.

    Het heeft fantastische gesmaakt en ik kreeg mijn portie zelfs niet op.

    Ik heb dus nog een paar puntjes over vanavond. Straks nog mijn Sveltesse 0% puddingetje...(2p) en ik heb bij het cupcakes bakken voor de vriendin van mijn dochter een paaseitje in mijn mond gestopt. (2p)




1 opmerking: